Mata Kemenangan Untuk Lee Chong Wei

16 March, 2018
5267 Views

Filem bercorak sukan pernah dibikin beberapa kali di Malaysia. Antara yang diingati sudah tentu Ola Bola dan Baginda. Namun selain daripada dua ini kita sukar untuk mengingati mana-mana filem bercorak sukan yang meninggalkan kesan dalam sinema Malaysia. Itu tentang sukan, namun biopik juga sesuatu yang agak asing untuk dibikin di Malaysia, kecuali untuk menghargai tokoh politik, selain daripada itu tidak ada. Untuk itu, apabila Teng Bee hadir dengan sebuah biopik atlet terkenal negara, Lee Chong Wei, kita tidak sabar-sabar untuk menunggu hasilnya.

Lee Chong Wei sebuah biopik yang dipersembahkan secara mudah namun pelaksanaannya kemas dan ini memberikan kita kepuasan menonton. Teng Bee jelas memahami kemahuannya membikin Lee Chong Wei dan dia berjaya membuatkan kita mengenali Lee Chong Wei dengan lebih dekat serta membuatkan kita melalui bersama-sama pengalaman peribadi yang dilalui atlet terkenal itu. Saya lihat Lee Chong Wei sebagai sebuah biopik yang personal.

Fokus penceritaannya jelas dan tersusun membuatkan ia menjadi filem yang baik dari sudut ini. Kita tidak disesakkan dengan pelbagai kisah yang cuba disumbatkan. Ia mengambil hanya bibit-bibit perjalanan awal Chong Wei sebagai jagoan badminton terkemuka dunia. Menyusun cerita seorang atlet seperti Chong Wei bukan kerja mudah, ia mencakupi aspek penyelidikan yang dalam dan memahami keperluan filem ini dibawa kepada penonton. Kefahaman Teng Bee tentang mengapa ia membikin filem ini amat jelas, justeru kita sebagai penonton juga jelas dengan apa yang dibawakan oleh filem ini.

Babak-babak pertarungan badmintonnya dibuat dengan rapi dan sudah tentu terima kasih wajar diucapkan kepada Chan Chong Ming yang bertindak sebagai penasihat untuk membentuk babak-babak ini. Kita terikut-ikut dengan debaran pada setiap perlawanan badminton yang dipaparkan di dalam filem ini. Ia kelihatan realistik sebagai sebuah pertarungan berkelas dunia, khasnya perlawanan melibatkan Chong Wei dan Lin Dan.

Barisan pelakon juga boleh diberikan pujian kerana memberikan persembahan baik ini termasuk Jake Eng yang memegang peranan Chong Wei semasa kanak-kanak dan Tosh Chan yang berjaya memainkan watak sebagai Chong Wei dewasa dengan cukup cemerlang. Malah Tosh Chan berjaya memahami bahasa tubuh dan lisan Chong Wei. Ini amat sukar untuk seorang pelakon baru, tetapi Tosh Chan cukup meyakinkan dengan setiap aksinya. Rosyam Nor sebagai Misbun Sidek juga baik dan ia lakonan yang sederhana melalui penampilan yang penuh bermakna.

Namun begitu, perkembangan kekuatan hubungan Chong Wei dan Misbun itu tidak dibentuk dan dikembangkan dengan baik sehingga kita merasakan hubungan mereka itu secara tiba-tiba sahaja menjadi rapat.

Terdapat juga beberapa babak yang canggung dan saya tidak begitu gembira menonton seperti menjadikan jambatan di Putrajaya sebagai konon-konon di London dan gelanggang badminton All-England yang seperti dewan kejiranan.

Namun ia tidak langsung menghalang untuk kita memuji Lee Chong Wei sebagai filem biopik sukan yang baik dan dibikin dengan penuh disiplin serta kesungguhan. Ia wajar ditonton jika anda mahukan sesuatu yang berbeza dalam sinema Malaysia.

You may be interested

KEANGGUNAN SINEMA PUITIS DALAM DUKUN (2018)
Pendidikan
33 views
Pendidikan
33 views

KEANGGUNAN SINEMA PUITIS DALAM DUKUN (2018)

Kakisinema - 17 October, 2018

Bagi mengaitkan antara seni puisi dengan seni sinema, kita seyogia kembali kepada pelopor-pelopor dalam kedua-dua bidang. Robert Frost, penyair terkenal…

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 3)
Pendidikan
53 views
Pendidikan
53 views

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 3)

Kakisinema - 16 October, 2018

Esei ini diterbitkan dalam beberapa siri dan ini ialah Bahagian Ketiga. Maskulinti Dan Stereotaip Dalam Masyarakat Menurut Argyo (2010), hal…

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 2)
Pendidikan
92 views
Pendidikan
92 views

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 2)

Kakisinema - 15 October, 2018

Esei ini diterbitkan dalam beberapa siri dan ini ialah Bahagian Kedua. Streotaip wanita dalam filem “Gender-role stereotypes are characteristics of…