Minta Cerai Kerana Tandas

Oleh Maisarah Mohd Pauzi

24 February, 2018
255 Views

Sememangnya perceraian adalah lumrah bagi pasangan yang sudah tidak serasi dalam perkahwinan. Dan tidak dinafikan, sesetengah perkahwinan berakhir dengan perceraian kerana punca-punca yang remeh.

Pernahkah anda mendengar isteri meminta cerai hanya kerana sebuah ‘toilet’? Kedengaran terlalu aneh, bukan? Lebih menariknya, isu ini telah dikupas di dalam filem berjudul Toilet: Ek Prem Katha.

Ia sebuah filem komedi romantik bersalut satira tentang krisis tandas di India. Filem ini diinspirasikan oleh kisah benar tentang seorang isteri (Jaya) yang menuntut cerai kerana rumah suaminya (Kesyav) tidak ada tandas. Di kampung suaminya, semua orang melepaskan hajat di ruang terbuka. Malah, kaum perempuan terpaksa bangun sebelum subuh untuk melepaskan hajat beramai-ramai di kawasan ladang!

Isu ini bukan sebuah isu yang main-main. Budaya buang air di kawasan terbuka ini jugalah yang menyebabkan kaum perempuan diperkosa dan diperlecehkan di sana. Ketika orang perempuan sedang membuang hajat di sebalik semak dan belukar, ada saja lelaki yang melintas di kawasan berdekatan menyuluhkan lampu. Oleh kerana hendak melindungi diri, perempuan-perempuan ini menutup wajah mereka dengan kain. Sampai begitu sekali keadaan mereka. Dahsyat bukan?

Budaya patriaki yang didedahkan dalam filem ini antara jalur patriaki yang ekstrim kerana perempuan di kampung tersebut hanya menerima budaya yang menjatuhkan maruah mereka sendiri.  Walau bagaimanapun, isu perceraian antara Jaya dan Kesyav mula menjadi bibit permulaan sebuah tuntutan terhadap tandas awam di kampung mereka.

Semuanya bermula apabila Jaya sudah putus asa dengan keadaan kampung suaminya yang bukan saja tidak ada tandas, malah ketika Kesyav ingin membina tandas di halaman rumah, ayahnya menentang. Tindakan ayahnya juga disokong orang kampung.  Kecewa dengan keadaan itu, Jaya balik ke rumah keluarga dan meninggalkan suaminya.

Filem ini menonjolkan nilai hak asasi manusia yang bertembung dengan budaya kolot masyarakat di situ. Tidak kurang juga, agama dan kepercayaan turut dikritik dalam beberapa babak ketika Kesyav mempertahankan ideanya untuk membina tandas.

Kalau nak kahwin, mesti bina tandas!”

Filem arahan Shree Narayan Singh ini menampilkan Akshay Kumar dan Bhumi Pednekar sebagai pelakon utama.

Maisarah Mohd Pauzi

 

You may be interested

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 4)
Pendidikan
5 views
Pendidikan
5 views

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 4)

Kakisinema - 17 October, 2018

Esei ini diterbitkan dalam beberapa siri dan ini ialah Bahagian Keempat. Teori Feminisme Feminisme merupakan gerakan yang memperjuangkan keadilan dan…

KEANGGUNAN SINEMA PUITIS DALAM DUKUN (2018)
Pendidikan
72 views
Pendidikan
72 views

KEANGGUNAN SINEMA PUITIS DALAM DUKUN (2018)

Kakisinema - 17 October, 2018

Bagi mengaitkan antara seni puisi dengan seni sinema, kita seyogia kembali kepada pelopor-pelopor dalam kedua-dua bidang. Robert Frost, penyair terkenal…

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 3)
Pendidikan
67 views
Pendidikan
67 views

Femme Fatale, Patriarki dan Maskuliniti: Representasi Gender Dalam Filem Kala Malam Bulan Mengambang (Bahagian 3)

Kakisinema - 16 October, 2018

Esei ini diterbitkan dalam beberapa siri dan ini ialah Bahagian Ketiga. Maskulinti Dan Stereotaip Dalam Masyarakat Menurut Argyo (2010), hal…